Nowe słowa na start – podręcznik dla kl. VI
Podręcznik do języka polskiego dla klasy VI “Nowe słowa na start” ukazał się nakładem wydawnictwa Nowa Era. W książce zintegrowano treści z zakresu kultury, literatury, wiedzy o języku i ortografii. Podręcznik został podzielony na kilka działów:
Podział na działy
- Inni, obcy, tacy sami?
- Trudne sprawy
- Jacy jesteśmy?
- Odkrywanie świata
- Na skrzydłach fantazji
- A było to dobre
- Spotkania z naturą
Każdy rozdział podręcznika został zbudowany według podobnego schematu. Zawiera kilka tekstów literackich lub fragmentów obszerniejszych dzieł połączonych wspólnym motywem. Tytuł rozdziału “Spotkanie z lekturą” zapowiada pojawienie się fragmentu jednej z lektur obowiązkowych lub wiersza ujętego w podstawie programowej. Po tekstach literackich zamieszczono w ramkach niezbędną dla omówienia tekstów wiedzę z teorii literatury. W rozdziale “Sztuka mówienia i pisania” omówione zostały zasady tworzenia form wypowiedzi pisemnych: charakterystyki, opisu przeżyć wewnętrznych, wypowiedzi argumentacyjnej, opowiadania twórczego, listu oficjalnego. W tej części autorzy podręcznika przybliżyli uczniom słowniki, m.in. słownik poprawnej polszczyzny. Można tam odnaleźć podstawy poprawnej interpunkcji: informacje, gdzie stosować przecinek, nawias czy cudzysłów. Część działu zatytułowana “Bliżej języka” przybliża uczniom zagadnienia z nauki o języku, m.in. odmienne i nieodmienne części mowy, części zdania, rodzaje wypowiedzeń, elementy wiedzy z fonetyki. Uzupełnieniem każdego działu jest część zatytułowana “Ortografia dla każdego”, zawierająca ćwiczenia dotyczące poprawnego pisania. Podręcznik wprowadza również elementy wiedzy o kulturze: o malarstwie, rzeźbie, architekturze.
Utrwalanie materiału
Każdy rozdział w podręczniku zakończony jest podsumowaniem, gdzie, najczęściej w formie tabeli lub wykresu, zobrazowano główne treści wchodzące w skład danego rozdziału. Część “Sprawdź wiedzę i umiejętności” zawiera fragment tekstu, a następnie polecenia i zadania do wykonania związane z tekstem. Ćwiczenia są różnorodne, przygotowują ucznia zarówno do wypowiedzi ustnych, dyskusji, jak i samodzielnego konstruowania dłuższej wypowiedzi pisemnej.